28 Mar 2010

Anadolu Lisesi vs. Genel Lise

Bugün internetten haberleri karıştırırken, dikkatimi çeken bir konu oldu. Başlık şöyle; "Genel liseler tarih oluyor" diyordu.. Dedim acaba neler oluyor yine ülkemde :) Açtım baktım ve Milli eğitim bakanlığının yaptığı açıklamayı gördüm. Verdikleri demeçe göre; önümüzdeki 3-4 yıl içerisinde tüm genel liseler anadolu lisesine çevrilecek ve böylece eğitim kalitesi büyük oranda artıralacakmış.

Açıkçası 3-4 yıl önce liseden (genel lise) mezun olduğum için beni pek de ilgilendiren bir konu değildi. Ancak ortaya attıkları iddialar gerçekten ilgi çekici :P Yazının sonunda, bu iddiaları alıntı olarak paylaşıcam tabiki. Ama önce genel lise ile anadolu lisesi arasındaki farklılıkları anlatan bir konuşma yapayım. Şaka şaka :) Öyle ahım şahım bir bilgim yok bu konuda, ama okuduğum lisede 2. sınıfa geçtiğimde devlet orayı genel liseden beraat edip mütevazı bir anadolu lisesi yapmıştı ve sınavla alınan yeni talebeler (ki biz onlara direkt inek muamelesi yapmıştık) okulumuzda bizimle birlikte barınmak zorunda bırakılmıştı. Tam bir kültür çatışması gibiydi :P Evet evet, kültür çatışması doğru bir cümle olur çünkü; bizim lisenin amacı genelde tembelleri barındırmak için kurulmuş bir eğitim yuvasıydı. Hâl böyle olunca da, inekler ile otları aynı sandala bindirmeleri bazı sorunlara neden oluyordu. Bazı inekler bazı otları yiyor, bazı zararlı otlarda bazı ineklerin midesini ağrıtıyordu. Böyle sancılı bir dönem geçirdikten sonra, lise sona geçtiğimde artık tam bir hüzün havası hakimdi okula. Çünkü son kalan genel liseliler bizlerdik :P Artık ineklerin sayısı, hızla artmıştı. Kendimizi güllerin içerisinde türemiş yabani ve çirkin otlar gibi görüyorduk. Ki neticesinde, en başarısız öğrencileri bile kovarcasına mezun edip, tabiri caizse okuldan kökümüzü kazıdılar.

Bu tuhaf anımı niye paylaştım bilemiyorum ama konuya renk geldiği kesin :) Neyse şimdi Milli Eğitim Bakanlığı'nın yaptığı o açıklamaya geri dönelim:

Milli Eğitim Bakanlığı, “okul çeşidinin azaltılması” kapsamında, genel liseleri 4-5 yıl içinde tamamen ortadan kaldıracak planlama yaptı. Bu okulların yerini alacak olan Anadolu liselerinde öğrenim kalitesi daha da artırılacak, sınıf mevcutları 30’u geçmeyecek, liseyi bitiren öğrenci bir yabancı dili rahatlıkla konuşur hale getirilecek.

Burada beni düşündüren kısmı, siyah ve altı çizili olarak belirttim. Bakın, derdini anlatıcak kadar da demiyorlar. Direkt olarak "rahat konuşur hale getirelecek" deniliyor. Valla ben lisede hiçbir şekilde ingilizce eğitimi alamadığım için, bu konuda fazlasıyla şaşkın ve düşünceliyim. Çünkü ya ingilizce hocası olmazdı ya da olsa bile birkaç kelime bile öğretmemek için çırpınan hocalar vardı.

Gerçi Üniversite mezunlarının iş için oradan oraya süründüğü bir ülkede, liselerdeki bu değişimin ne kadar umutlandırıcı ya da ne kadar mühim olduğuda ayrı bir tartışma konusudur sanırım...

7 yorum:

  1. Eğitimin en temel unsuru EĞİTMENDİR.İstanbuldaki iyi bir lisenin çok gerisinde kalmış anadoludaki sözde üniversiteler kanayan yara iken bu gerçeği görmemek için kör olmak lazım.Tabelaları değiştirip durmayın.Eğitimciye yatırım yapın.İYİ ÖĞRETMEN YETİŞTİRİN.

    YanıtlaSil
  2. Özgür Kemal28 Mart 2010 15:18

    Keşke İmam Hatip Liseleri de Anadolu lisesine çevirilse. Böylece hem katsayı sorunu yok olur, hem gereğinden çok imam yetişmesi son bulur, hem de Cumhuriyete karşı bazı akımların önü kesilir.

    YanıtlaSil
  3. Mehmet Yıldırım28 Mart 2010 16:03

    Anadolu Liseleri Yönetmenliğinde kuruluş amacının yabancı dil öğretmek olduğu yazar. Ama şu an bu amaca hizmet etmiyor. Hazırlık sınıflarının kaldırılmasıyla haftada 24 saat okutulan İngilizce dersi 10 saate düşürülünce dil öğretimi bitti.

    YanıtlaSil
  4. Osman GAZİOĞLU28 Mart 2010 16:26

    21 inci yüzyılın dünyasında, matematik zekası sıfır düzeyinde, fen eğitimi hiç olmayan, deneysel uygulamaların olmayıp ezbere bilgilerin kalıp halinde yutulduğu, düşünen araştıran sorgulayan değil kendisine söylenenleri ezberleyen insanlar mezun ediyoruz okullarımızdan

    YanıtlaSil
  5. ne verdilerki bize bende normal lise mezunuyum . lise mezunları üniversiteye yerleşemezlerse meslek sahibi olabilecekleri liselerde okumaları gerekli . mesleki eğitime dayalı sistem olmalı . beyin gücünü keşfetmek için DEHA liseleri kurulmalı

    YanıtlaSil
  6. bu egıtım sistemını anlmak zor..artık herkes bıktı..

    YanıtlaSil
  7. imam hatipten sana ne
    bırakta liseleri anadolu lissi yapsınlar millet
    sınav ve dersane stresinden kurtulsun

    YanıtlaSil

Yorum yaparken dikkat edilmesi gerekenler;

1. Türkçe yazım ve dilbilgisi kurallarına uyunuz.
2. Hakaret içeren yorumlarda bulunmayınız.
3. Yorumlarınızın konu ile alakalı olmasına çalışınız.
4. Yorumlarınızda yasa dışı hiçbir bağlantı linki vermeyiniz.
5. Yorum Formunu doldurduktan sonra Profil Seç -> ADI/URL bölümünden isminizi yazıp yorum yaparsanız size karşı bir hitap şeklimiz olur.
6. Kurallara uymayan yorumlar silinmektedir...